A45 Ground Controlled Aproach (GCA) , A44 Fixer en 46a Wolken–radarhut

WERKCENTRUM GROUND CONTROLLED APPROACH (WC GCA)
(tekst en en foto’s H. Magielse)
Het WC GCA werd eind jaren vijftig toegevoegd aan het B&E Sqn. Dit WC ging het onderhoud doen aan de GCA, de AN/MPN–11 Landingsradar. Deze radar werd bediend door de Luchtverkeersleiding. In de loop der jaren werd de volgende apparatuur aan het WC GCA toegevoegd:
– TACAN baken
– Wolkenbasishoogtemeter
– Transmissiemeter

Begin jaren tachtig werden de WC Radio en (WC GCA samengevoegd tot WC EGA. Vanaf toen werd alle elektronische grondapparatuur op de vliegbasis Ypenburg door dit WC uitgevoerd. Naast bovengenoemde apparatuur betrof dit:
– VHF/UHF radio-apparatuur (ECI en ARC 51);
– Indringer Detectie Systeem (IDS);
– Voice Logging Systeem (VLS);
– Verbindingsmiddelen (Motorola CD 100 en HT 220);
– en verder alle apparatuur met een 220VAC aansluiting.

GROUND CONTROLLED APPROACH (GCA)
De AN/MPN-11 bestond uit twee volledige radarsystemen, nl: een rondzoekradar (SEARCH) en een landingsradar PAR (Precision Approach Radar). De SEARCH was ook voorzien van een IFF systeem (Identification Friend or Foe).
De apparatuur inclusief bedienposities, radio’s en voedingen waren geplaatst in twee wagens.
De apparatuur was geplaatst op locatie A Zie foto Yb 010 en Yb 011.

Eind jaren zestig werd het systeem vervangen door een op DELM samengesteld systeem.
De SEARCH functie werd samengesteld met een Philips Radar (SGR 110) met FPS-8 beeldscherm en een MPN 11 antenne. Dit systeem werd geplaatst op locatie A Zie foto Yb 020 en Yb 021.

Voor de PAR functie werd een QUAD Radar (FPN 36) bijgeplaatst. Deze QUAD Radar had een SEARCH en PAR functie, maar deze waren niet gelijktijdig operationeel. Vanwege de gevoeligheid van het antennesysteem en het onderhoud werd over de QUAD Radar een radome geplaatst. Deze apparatuur stond op de locatie BZie foto Yb 022.

De bedieningsposities van beide systemen met de radioapparatuur werd in een aparte wagen geplaatst.
Begin jaren tachtig werden de GCA systemen in de KLu vervangen door een SAPP/FAPP (Sector Approach/Final Approach). Door het betere bereik werd de SAPP (ASR-910) echter niet op alle velden geplaatst maar moesten in een aantal gevallen meerdere vliegvelden met één SAPP werken. Ypenburg ging gebruik maken van de op MVK Valkenburg geplaatste SAPP. De FAPP (AN/GPN-22) werd geplaatst tussen de landingsbanen en omdat het antennesysteem op de voet kon worden gedraaid was het systeem beschikbaar voor alle vier de baanrichtingen. De FAPP was ook voorzien van een Phased Array Antenne, hierdoor was hij mechanisch veel minder kwetsbaar. De apparatuur werd geplaatst op locatie C.
Zie foto Yb 030 en Yb 031. De bedienposities werden geplaatst in de NBC ruimte van LCB 05.
De FAPP werd eind jaren negentig vervangen door het Instrument Landings Systeem (ILS).

TACTICAL AIR NAVIGATION (TACAN)
Omstreeks 1964 werd op Ypenburg het TACAN systeem (GRN 9) geplaatst. Dit was een onbemand werkend baken dat aan de vlieger de richting naar en de afstand tot het baken gaf. Later werd dit baken gedualiseerd. Medio jaren negentig is het systeem vervangen. Dit systeem was geplaatst op locatie D

WOLKENBASISHOOGTEMETER
In de jaren zestig werd een wolkenbasishoogtemeter (TNE 1502) van Franse makelij geplaatst. De zender bestond uit een vonkzender en het gereflecteerde signaal werd opgevangen in een ontvanger met behulp van een spiegel. De uitlezing was geplaatst bij de Meteo. Deze hoogtemeter werd in de jaren zeventig vervangen door een Fins systeem (ASEA). Dit systeem werkte met laserlicht.
Deze hoogtemeter was geplaatst nabij de verkeerstoren (locatie E).

TRANSMISSIEMETER
De transmissiemeter (Scopograaf) was geplaatst bij baankop 23 en hiermee werd het zicht aan de baankop bepaald. Dit vond plaats door middel van flitslicht en twee ontvangers en dit resulteerde in een zichtwaarde. De transmissie–meter was geplaatst op locatie F. De uitlezing was geplaatst bij de Meteo. Bij de KLu werd deze in de jaren 90 vervangen door de Mitras van Vaisala.

FIXER A44
Langs de torenweg was ook een FIXER (R&S PA-009) geplaatst (locatie G). Dit systeem was in gebruik bij Nieuw Milligen om met behulp van kruispeilingen de positie van een vliegtuig te kunnen bepalen. Het onderhoud werd ook door Nieuw Milligen uitgevoerd. Deze apparatuur stond op locatie G.

Locaties van GCA op plattegrond vliegbasis

luchtfoto Ypenburg met GCA locaties letters A45
De locaties zijn met letters aangegeven op bovenstaande plattegrond van vliegbasis Ypenburg.

Foto’s GCA

Foto Yb 010 Groepsfoto met namen voor de MPN-11
Foto Yb 011 is gemaakt op het platform na de 20.000 ste GCA run.
Foto Yb 020 Samengestelde SEARCH en bedieningswagen. Ook de werkplaats en personeelsruimte staan hier op.
Foto Yb 021 De MPN-11 geplaatst op een stevige voet.
Foto Yb 022 De radome geplaatst over de QUAD
Foto Yv 030 Een overzicht van de GPN-22 apparatuur.
Foto Yb 030 Een overzicht van de GPN-22 antenne.
46a Wolkenradarhut Foto 1980 NIMH 2157_053844
A44 met FIXER op het dak Foto 1980 NIMH 2157_053845
AN/CPN-4 GCA radar op Vliegbasis Ypenburg 1959-10-08 Foto NIMH 2157_054089

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *