1949 1e ILSY

      Geen reacties op 1949 1e ILSY

Programma 1e ILSY

 

 

 

Van 22 juli t/m 31 juli 1949 op Ypenburg

Programma

Vr 22 juli   Opening ILSY, Aankomst Benelux Rondvlucht ca 80 binnen en buitenlandse toestellen.
Za 23 juli   Vertrek Deelnemers Benelux Rondvlucht
Zo 24 juli    3e Int. Afstandswedstrijd voor Luchtballons om de Coupe Andries Blitz.
Ma 25 juli    Dag van de Modelvliegsport
Di 26 juli     Dag van het Zweefvliegen
Wo 27 juli   Dag van de Parachutisten
Za 30 juli    Dag van het Sportvliegen
Zo 31 juli    IIIe Internationale Escadrille Wedstrijd om de Ypenburg Coupe

Herdenkingsmunt

munt

Foto’s van opening in Beeldbank van Nationaal Archief

Officiële opening door Minister Spitzen:

<ahref=”http://www.gahetna.nl/collectie/afbeeldingen/fotocollectie/zoeken/weergave/detail/q/id/a8cb5f4c-d0b4-102d-bcf8-003048976d84″ target=”_blank”>Foto 1 , Foto 2, Foto 3

Verslag van eerste ILSY uit Vliegwereld

De ILSY is voorbij

Aan de publiciteit die de voorbij. organisatoren eraan gegeven hebben heeft het niet gelegen wanneer niet iedereen in den lande gehoord heeft van de ILSY, onder welke naam de luchtvaartweek op Ypenburg van 23-31 Juli is gehouden. Velen hebben hier weer eens gelegenheid gehad in de fameuze Ypenburg-sfeer kennis te maken met de luchtvaart in haar verschillende verschijningsvormen, zij hebben een week lang vliegtuigen van velerlei aard, zowel sportvliegtuigen als grimmige gevechtstoestellen – zoals door de MLD opgesteld – van alle kanten kunnen bekijken, demonstraties van allerlei aard kunnen zien en ook verschillende andere aspecten kunnen bestuderen, zoals de kleine maar keurig verzorgde overdekte expositie die bood. Hier toonde Fokker weer zijn geschiedenis in de vorm van modellen, evenals de KLM, men vond er natuurlijk de verschillende op Ypenburg gevestigde ondernemingen van het Frits Diepen concern vertegenwoordigd, voorts firma’s als Shell, Sikkens, Minimax, Titanine en Transmark, die hun producten tentoonstelden, terwijl Adar met zijn bouwmaterialen en boeken op het gebied van de modellenbouw vooral veel jeugdige belangstelling genoot en instellingen als de KNVvL, de Ned. Luchtmacht, de Luchthaven Schiphol en de hand van foto’s of anderszins met verschillende kanten van de luchtvaart vertrouwd probeerden te maken. In alle bescheidenheid mogen we misschien ook nog de stand van Vliegwereld memoreren, waar ons zowaar een gratis nummer van ons blad in de hand werd geduwd, hetgeen als afwisseling ook wel eens een aardige ervaring was!

De uiterst actieve heer Jagers, de Directeur-Havenmeester van Ypenburg, die zich met zijn medewerkers zozeer heeft uitgesloofd om het geheel te doen slagen, had voor zijn slotstuk op Zondag 31 Juli zeker meer medewerking van de weergoden verdiend. De dag kenmerkte zich door dreigende luchten en regenbuien, hetgeen wel is waar aan de stemming van de aanwezigen geen afbreuk deed, maar dit ongetwijfeld wel had gedaan aan de opkomst.

Om de Ypenburg-coupe

De jaarlijkse escadrille-wedstrijd om de Ypenburg-coupe op deze laatste ILSY-dag kon wegens de lage bewolking maar gedeeltelijk worden vervlogen. Er namen vijf escadrilles aan deel, te weten het Nederlandse Harvard-team van de Rijksluchtvaartschool, twee Belgische escadrilles (Harvards en Stampe-Vertongen SV-4’s), een Frans escadrille, eveneens met SV-4’s, en ten slotte nog een escadrille Tiger Moths van de Nationale Luchtvaart school, gevlogen door drie instructeurs. Er was ons nog een escadrille Spitfires van de RAF beloofd, maar deze waren er om een of andere reden niet. De RLS, die reeds twee achtereenvolgende jaren de beker won en de derde maal eigenaar zou worden, was sterk favoriet, en niet zonder reden blijkens de verrichtingen van de instructeurs Jansen, Slag en Lambermont, die hun machines onder alle verrichtingen op de bekende wijze loeiend en ronkend aan elkaar lieten „kleven”. Inderdaad behaalde de RLS bij het eerste gedeelte dan ook de meeste punten. Wij mogen nog met ere het Franse escadrille noemen, dat waarlijk niet veel voor dat van de RLS onderdeed, al vertonen de SV-4’s een beeld van geheel andere aard. Intussen werd na het eerste gedeelte van de wedstrijd, waarbij enkele verplichte figuren werden gevlogen, het weer steeds slechter en men moest besluiten het tweede deel – het stunten in formatie – uit te stellen tot over vier weken. Eerst dan zal dus de beker worden toegewezen en zo is dan helaas de ILSY ietwat mistroostig en verregend geëindigd. Volgende keer beter

Bron: Vliegwereld 14 augustus 1949, p 511