Bristol Blenheim Mk IV L8831

 

Propeller Britse bommenwerper WOII voor SHY

Op woensdag 20 januari 2010 ontving Stichting Historisch Ypenburg een drieblad porpeller en motor van de Bristol Blenheim MK IV, die op 10 mei 1940 op weg was naar Ypenburg voor de bestrijding van de Duitse aanval. Tijdens heenvlucht/terugvlucht (discussie) is de Britse bommenwerper neergeschoten en terecht gekomen op het terrein van een tuinbouwbedrijf op de hoek van de Uithoflaan en de Poeldijkseweg. De resten zijn in november 2008 opgegraven. De propeller en motor zijn tijdelijk te zien in de entree van het bedrijf VitOrtho aan Laan van Waalhaven 323 op Ypenburg.

Het Verhaal

Bron:”De Slag om Ypenburg” van Lkol bd E.H. Brongers
Terwijl de laatste gevechten op Ypenburg nog aan de gang waren, brachten ordonnansen plotseling de merkwaardige opdracht om onmiddellijk op de Hoornbrug terug te trekken. Helaas bereikte dit bevel niet alle militairen op het vliegveld en voor zover ze het wel ontvingen, begrepen ze er niets van. Later bleek dat Britse vliegtuigen Ypenburg zouden gaan bombarderen. Dit was door het Nederlandse opperbevel aangevraagd, maar de Engelsen waren nog niet verschenen toen het vliegveld al grotendeels weer in onze handen was. Om 14.50 uur was de herovering van Ypenburg aan Londen gemeld, maar de Britten bleken niet meer in staat te zijn de toestellen terug te roepen. De terugtocht had grote verwarring tot gevolg en zou de zo zeer verdiende zege van onze troepen vele uren lang uitstellen. Omstreeks 15.10 uur werd het bombardement door twaalf Bristol Blenheim bommenwerpers uitgevoerd. Ze behoorden tot het Nr.40 Squadron en waren opgestegen van de basis Wyton. Drie Blenheims werden door de Duitse jachtkruisers neergeschoten.

Wrakdelen Engelse bommenwerper geborgen

Bron: Actueel Defensie.nl 20 november 2008, 13.35 uur
Uit historisch onderzoek blijkt dat op vrijdag 10 mei 1940 een Engelse Blenheim IV bommenwerper is gecrashed aan de Haagse Uithofslaan. Deze week is begonnen met het ruimen van de vliegtuigwrakdelen van dit middelzware, tweemotorige type. Bij het uitbreken van WO II vertrokken 12 Engelse Blenheims IV voor een aanval op vliegveld Ypenburg in Den Haag. Deze bommenwerpers van het 40th squadron voerden eerst een verkenningsvlucht uit. Vervolgens vertrokken ze, in groepen van drie, vanaf hun thuisbasis RAF Wyton (Huntington). De afstand tussen RAF Wyton en Ypenburg is circa 300 km. Deze bommenwerper was voor zijn missie uitgerust met conventionele explosieven (afwerpmunitie), boordwapens en boordmunitie. Tijdens de crash kwamen de drie bemanningsleden om. Zij zijn begraven op de algemene begraafplaats Westduin. Door de toenmalige bezetter is kort na de crash een explosief nabij de crashlocatie tot ontploffing gebracht. Vermoedelijk afkomstig van dit vliegtuig.

Ruimen

De gemeente Den Haag is bezig om het terrein van de crash rijp te maken voor woningbouw. De Stafofficier Vliegtuigberging (SOVB) van het Logistiek Centrum Woensdrecht (LCW) begeleidt de berging. Inmiddels zijn er 2 propellers, een motor en veel wrakdelen geborgen.

Wrakken

In de bodem van ons land bevinden zich nog veel vliegtuigwrakken afkomstig uit de Tweede Wereldoorlog. Hierin bevinden zich soms nog de stoffelijke resten van de bemanningsleden, persoonlijke bezittingen, conventionele explosieven, boordwapens, asbest en radioactieve deeltjes. Naast deze “vaste” stoffen bevinden zich ook nog “vluchtige” en vloeibare stoffen zoals oliën en aromaten. Deze bodemvreemde stoffen vormen een bedreiging voor het milieu en worden daarom geruimd.

Bommenwerper geborgen

Bron: Den Haag AD-HC 27-11-2008 De berging van de neergestorte Engelse Blenheim IV bommenwerper uit de Tweede Wereldoorlog in Den Haag is gisteren afgerond. Het opruimen van het toestel duurde anderhalveweek. Dat heeft vliegtuigbergingsofficier Paul Petersen bekendgemaakt. De wrakdelen van het middelzwáre, tweemotorige toestel werden gevonden bij bouwwerkzaamheden bij de Uithofslaan. De officiervertelde dat er onder meer propellers, een boordaccu, munitietrommels met kogels en delen van de vliegtuigconstructie zijn aangetroffen. Ook werden een van de vele boordwapens en een pantserplaat met serienummer gevonden. In het wrak waren geen explosieven aanwezig. Een verdachte bomscherf werd zorgvuldig onderzocht door de Explosieven- en Opruimingsdienst.
You Tube: berging