Helikopters boven Ypenburg

 

Door Dhr. van Mil

In 1946 bestelt Frits Diepen In Amerika een helikopter, een Sikorsky S-51 om ervaring op te doen met een hefschroefvliegtuig zoals het toen in goed Nederlands heet. Frits Diepen wil in samenwerking met diverse ministeries en het bedrijfsleven onderzoeken naar de bruikbaarheid van de helikopter. Hiertoe wordt een “Stichting voor Hefschroefvliegtuigen” in het leven geroepen. In deze stichting nemen deel de Ministeries van Oorlog, Marine, Verkeer en Landbouw. Verder zijn ook de KLM, de PTT, de Nederlandse Spoorwegen en het Nationale Luchtvaart Laboratorium en Frits Diepen Vliegtuigen. Op 7 juli 1947 wordt de helikopter op Ypenburg afgeleverd en krijgt als registratie teken PH-HAA.Op 20 augustus 1947 maakt de chef vlieger van Frits Diepen Vliegtuigen de heer Hein Bulten hiermee zijn eerste vlucht.  Zie Polygoonjournaal item Nederlands eerste Hefschroefvliegtuig of Youtube

Alle bij de Stichting betrokken instanties mogen met de helikopter proeven doen, waarvoor 500 uur wordt uitgetrokken. De Koninklijke Marine die zeer geïnteresseerd is krijgt 100 uur.Het Ministerie voor Landbouw 50 uur voor het maken van sproeivluchten. En het Ministerie van Oorlog heeft een aantal uren gereserveerd voor artillerie-waarnemingen, ziekenvervoer en bevoorrading.

Op 28 september 1947 maakt de PH-HAA zijn eerste postvlucht, de eerste niet officiële postvlucht, met als Piloot H. Bulten, welke ook de vervoerde poststukken tekende, in totaal 15 stuks. Een speciaal rood stempel werd geplaatst, terwijl het de brief ook een privé stempel van Frits Diepen Vliegtuigen N.V. krijgt.
Op 7 oktober 1947 vliegt men naar het vliegdekschip de Karel Doorman die ergens op de Noordzee vaart. En op 5 november 1947 vliegt men de eerste officiële internationale helikopter postvlucht een wereld primeur waarbij 12000 poststukken zijn vervoerd. Voor al deze vluchten heeft de PTT met een speciale herdenkingsstempel de poststukken gemerkt.

In de strenge winter van 1948/1949 worden zes vluchtengemaakt naar het geïsoleerde Ameland en Schiermonnikoog. Tijdens de eerste ILSY kan het publiek de helikopter in actie zien en op de grond bewonderen.
Nadat de helikopter 470 uren voor de Stichting te heeft gevlogen, wordt hij door Avio Diepen volledig gereviseerd en overgedragen aan de Koninklijke Marine.Waar hij onder de naam “Jezebel” met als registratie H-1 tot volle tevredenheid van de Koninklijke Marine tot 1959 vliegt.
Tijdens de Watersnoodramp van februari 1953 heeft de Kon.Marine deze helikopter als reddingshelikopter ingezet en vele mensen hebben hun leven hieraan te danken. Op Ypenburg worden helikopters gestationeerd.

In december 1957 plaatst de Koninklijke Luchtmacht het 298e en 299e squadron van de Groep Lichte Vliegtuigen (GLV) op Ypenburg. Bij deze groep GLV, is ook het eerste helikopteronderdeel ingedeeld dat met de Hiller H-23B Raven vliegt. Later komt de Franse Alouette II helikopter er bij. Deze helikopter dient als opsporings- en reddingstoestel. In maart 1959 word de SAR (Search and Rescue) unit op gericht. Sinds 1962 worden door het 300 squadron de vliegers voor de helikopters op Ypenburg opgeleid.

De huidige Bosvijver kreeg na de ingebruikname van Ypenburg als vliegbasis een functie als oefenruimte voor reddingshelikopters.